Communiceren
Communiceren is misschien wel het allermoeilijkste. Want hoe zorg je ervoor dat de ander je begrijpt als woorden per definitie tekort schieten?
Woorden die voor iedereen een andere betekenis hebben, omdat ze labels zijn voor eerdere ervaringen, opgeslagen in je hersenen. Ervaringen die uiteraard voor iedereen anders zijn.
Nou zal er over een ‘tafel’ niet al te snel definitieverwarring ontstaan, maar heel anders is dat met iets niet tastbaars, zoals een gevoel.
Om het nog lastiger te maken, hebben we ook allemaal zo onze voorkeuren vanuit onze hersenpatronen.
Dan heb ik het niet over visueel, kinesthetisch of auditief. En ook niet over andere metaprogramma’s, waar er in communicatie meer meespelen dan je beseft. Misschien later meer hierover.
Nee, dan heb ik het nu over communicatiestijlen.
De praktische en simpele indeling volgens het Social Styles Model van Roger Reid en John Merrill is die van Analyticus, Supporter, Regisseur en Promotor.
Als je een Promotor ziet communiceren met een Analyticus dan zie je iemand die uitbundig en met veel handgebaren iets vertelt aan iemand die schijnbaar onbewogen luistert.
Maar schijn bedriegt. Van binnen zijn de radartjes van de Analyticus volop aan het werk om de ontvangen informatie te analyseren. Dit rationele type doet er alles aan om te voorkomen dat het een fout maakt. Het houdt vast aan regels en structuren en verzamelt zoveel mogelijk feiten en meningen. Om dan het liefst nog steeds geen standpunt in te nemen.
Ondertussen wordt de Promotor steeds onzekerder door het volkomen gebrek aan bevestiging in de verbale en non verbale communicatie van zijn gesprekspartner. De Promotor probeert met vriendelijkheid, charme en enthousiasme ook het enthousiasme van zijn gesprekspartner op te wekken. Hij richt zich daarbij bij voorkeur op de grote lijnen.
De Supporter daarentegen stelt zich vooral bescheiden op en vindt hechte en stabiele relaties belangrijk. Hij is een goede luisteraar, servicegericht en gaat altijd voor het goed houden van de relatie. Ook als dat ten koste van andere van zijn behoeften gaat.
Wanneer de Supporter in gesprek gaat met de Regisseur, dan treft hij iemand die veel meer voor het resultaat dan voor de relatie gaat. De regisseur heeft zelfvertrouwen, weet wat hij wil en neemt graag initiatief, vooral als hij ziet wat iets oplevert.
Als je als Regisseur goed wilt communiceren met de Supporter, dan is het niet alleen belangrijk om je eigen voorkeursstijl te kennen, maar uiteraard ook die van de ander. En om af te leren stemmen op die ander. Om meer elkaars taal, zowel verbaal als non verbaal, te leren spreken.
Communiceren kun je leren. Dat is echt zo. Het vergt echter wel de bereidheid om boven je eigen voorkeurspatroon uit te stijgen en de brug te slaan naar de ander.
Voor hulp bij communiceren: klik dan hier.