Impact
De impact is niet te onderschatten, dat besef ik weer als ik hoor hoe mijn zoon herinneringen ophaalt met zijn basisschooljuf. Die juf is een vriendin van mij en eens in de zoveel tijd kletsen we bij.
Dit jaar “heeft” ze de kleuters, net als toen ze vijfendertig jaar geleden begon. Ze straalt als ze over “haar” kinderen vertelt. Tweeëntwintig zijn het er nu en er komen er nog tien bij in de loop van het jaar.
Dat lijkt mij een hele klus, maar voor haar is het een tweede natuur. En het maakt niet uit welke groep ze heeft, de kleuters of groep acht. “Je gunt ieder kind zo’n juf”, vat mijn zoon het bondig samen.
Maar wat is het dat zij heeft of doet? Wat maakt haar tot een juf die je ieder kind gunt? Hoe komt het dat kinderen haar missen en nog regelmatig een knuffel komen geven als ze zijn doorgestroomd naar de volgende klas?
Ze vertelt over een jochie van vier jaar oud, autistisch en met een scherp oog voor detail. Hij zei afgelopen week tegen haar: “Jij kijkt goed.”
Ze snapte niet wat hij bedoelde en na wat doorvragen kwam eruit dat hij had opgemerkt dat zij niet alleen oog had voor wat er op het eerste gezicht op het schoolplein gebeurt, maar ook wat er achter het heuveltje gebeurt. Vaak uit het zicht van de juffen en meesters.
Misschien is dat wel haar geheim. Ze kijkt goed en ze ziet ieder kind.
Zij ziet hoe een kind dat de naam heeft een pestkop te zijn, wordt uitgedaagd door andere kinderen. Zij kijkt achter het gedrag van het kind en ziet het zoals het is. Zonder label.
“Lastige” kinderen zijn direct haar favoriet. Met een open hart en engelengeduld vindt ze beetje bij beetje de gebruiksaanwijzing. Zonder beschuldiging en zonder strijd.
Wel laat ze op een speelse manier merken dat ze het gedrag door heeft en geeft ze aan wat ze wel en niet oké vindt.
Zo had ze afgelopen schooljaar een jongetje in groep 3 die als “lastig” werd bestempeld door haar collega leerkrachten. Dit kwam omdat hij veel loog, wat ze lastig vonden om mee om te gaan.
In plaats van hem te beschuldigen zei ze tegen Jantje, zo noem ik hem maar even: “Jantje, je liegt.” Jantje schudde zijn hoofdje, maar zij hield vol. “Jawel hoor, ik zie het.”
Jantje werd alert en vroeg hoe ze dat dan wel niet kon zien. “Nou gewoon, er komt rook uit je hoofd”, was haar antwoord. Hij keek omhoog of hij de rook ook kon zien en lachte.
De keer erop toen ze zei dat hij loog en dat er rook uit zijn hoofd kwam, keek hij snel omhoog, begreep dat hij betrapt was en liet het daarbij.
Vervolgens hoefde ze alleen maar te blazen in de richting van zijn hoofd of hij had het door. Dit hoefde ze niet vaak te doen, want Jantje had het begrepen. Deze juf hield hij niet voor de gek, zij doorzag zijn gedrag en maakte liegen niet meer nodig. Waarop hij zich ontspande.
Ik ken mijn vriendin die juf in hart en nieren is en ik weet wat haar talent is. Zij ziet “haar” kinderen echt.
Vermeende pestkoppen, liegbeesten, branieschoppers, maar ook teruggetrokken muisjes. Zij ziet het kind en ze geeft het veiligheid, zodat het zich niet groter of kleiner hoeft te maken dan het daadwerkelijk is. Het mag gewoon zichzelf zijn bij haar. Hoe heerlijk is dat!
Mijn zoon heeft zelf ervaren hoe dit is en herinnert zich nog de nodige momenten uit zijn groep vijf met haar als juf. Het gevoel gezien te worden, je veilig te voelen en jezelf te mogen zijn, heeft een niet te onderschatten impact.
Dit is haar tweede natuur.
Ik weet hoe het komt dat dit haar tweede natuur geworden is. Hoe ze die voelsprieten ontwikkeld heeft en precies weet wat het kind aan veiligheid nodig heeft. Het moge duidelijk zijn dat ze dit niet uit luxe ontwikkeld heeft.
Zo werkt het over het algemeen. Als je heel jong begint, ontwikkel je in meer dan 100.000 uur oefening en verfijning meesterschap in je talent. Je grootste talent heeft dan ook alles te maken met de achtergrond waarin je opgroeide.
Als het goed is heb je inmiddels geleerd hoe je jezelf geeft wat je toen misschien zo gemist hebt. En kun je je ontwikkelde talent inzetten zonder dat de tegenprestatie een behoefte in jou moet vervullen.
Zodat je onvoorwaardelijk impact kunt maken.
Heb je hier hulp bij nodig? Klik dan hier.